Zgodnie z Ustawąo Podpisie Elektronicznym z dnia 18 września 2001 roku „dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi”.
Podpis elektroniczny umożliwia:
kontakty drogą elektroniczną z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (np. podpisanie deklaracji)
podpisywanie i składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego
podpisywanie i wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
prowadzenie korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
podpisywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych
podpisywanie faktur elektronicznych
wymiana informacji z urzędami administracji publicznej
składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej
elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym
podpisywanie wielu dokumentów elektronicznych jednocześnie
podpisywanie ofert z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych na aukcjach i przetargach internetowych
zawieranie umów przez Internet
prowadzenie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet
elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz dokumentów w obrocie prawnym